FILMRECENSIONER

MARA
Regi: Kondrup, Hedberg & Gustafsson, 2012
Medverkande: Angelica Jansson, Cecilia Samuelsson, Peo Möller m.fl.

Vi är inte bortskämda med svensk skräckfilm. De flesta försöken blir som bäst halvtaffliga och Mara är tyvärr inget undantag. Visst är det smart att blanda in familjetrauman i en skräckberättelses grundhistoria för att ge den lite tyngd, men om man samtidigt infogade en gnutta originalitet skulle det också kunna vara bra. Historien är som upplagd för ett osedvanligt väntat slut. Ska man bums använda sig av Maran som mytologiskt väsen skulle jag vilja se mer än bara en avslutande text från Wikipedia.
JONAS DANIELSSON

DJANGO
Regi: Sergio Corbucci, 1966
Medverkande: Franco Nero, Loredana Nusciak, Ángel Álvarez m.fl.

En ensam cowboy släpar en kista genom ett ödsligt landskap. Ett av världens bästa soundtracks ljuder över blodröda bokstäver som berättar att filmen vi ser är Django. Filmen som skapade en hel genre och nu fått en enastående hyllning i Tarantinos Django Unchained. Django är proppad med klichéer, men innehåller också halsbrytande vändningar och en enastående Franco Nero i huvudrollen. Just gimmicken med kistan gör att bilden av Django bränner sig fast i minnet som en ikonisk filmfigur man inte kan glömma. Kanske är jag nostalgisk när jag ser den här restaurerade och fina utgåvan, men visst är det här något så djävulskt bra?
JONAS DANIELSSON

TED
Regi: Seth MacFarlane, 2012
Medverkande: Mark Wahlberg, Mila Kunis, Giovanni Ribisi m.fl.

Historien om teddybjörnen Ted och John (Wahlberg) som snart tvingas välja mellan Ted och ett vuxet liv med sin flickvän är mest en förevändning för att försätta Ted i roliga, och mindre roliga, situationer. Själva ”grejen” är förstås att gosedjuret röker på, svär och beter sig allmänt illa, men ändå har ett gott hjärta vilket cementerar deras 25-åriga vänskap och gör att vi kan sympatisera med nallen.
JONAS DANIELSSON

COSMOPOLIS
Regi: David Cronenberg, 2012
Medverkande: Robert Pattison, Juliette Binoche, Paul Giamatti m.fl.

David Cronenberg har alltid varit plugghästen av de skräckregissörer jag växte upp med. Galna filmer som They came from within (1975) och The Brood (1979) var märkliga både till ton och innehåll. Cronenberg har på sätt och vis ändrat genre på senare år men behållit både bettet och skärpan. Cosmopolis är en känslokall och distanserad uppgörelse med världens ekonomiska elit i en värld på gränsen till undergång. Personligen gillar jag Cronenbergs egenskrivna filmer bättre men det här är en rasande skicklig uppvisning av en av vår tids kanske allra mest spännande regissörer.
JONAS DANIELSSON

THE FACTORY
Regi: Morgan O'Neill, 2012
Medverkande: John Cusack, Jennifer Carpenter, Dallas Roberts m.fl.

The Factory jämförs på baksidestexten med både Seven och När lammen tystnar. Genast anar jag att det är dags att bli besviken. Trots det inleds filmen riktigt bra och den gäckande kidnapparen av prostituerade är en spännande gärningsman. Snart får vi ta del av hans sjuka värld, men när slumpen är mer än lovligt uträknad och slutet verkar bli osedvanligt krystat tappar filmen i halvtid rejält med fart för att helt självdö i slutet. Seriemördathrillers med stereotyper är helt okej. Cusack får gärna vara alkoholist också om det skulle öka klichébilden. Men sluta göra "överraskande", totalkrystade slut!
JONAS DANIELSSON